Коли ти за кермом – погода має значення. В кінці грудня у нас в автошколі Easy Drive пройшла спеціальна лекція,присвячена зимовому водінню. Досвідчений викладач та тренер автоінструкторів Олександр Зєрщиков поділився секретами поводження на зимовій дорозі та порадами, як підготувати до холодів себе та авто.

Із настанням зимового періоду, ви, швидше за все дістаєте зимові речі, готуєте взуття і одяг, все перевіряєте, щоб в теплі і комфорті прожити зимовий період. Із автомобілем все аналогічно, щось необхідно замінити для зимового періоду, щось додати в багажник.

Тому, пропоную 10 кроків до безпечного зимового водіння:

 

1. Зимова гума.

Не варто економити на власній безпеці, в кінцевому результаті уявна економія може обернутися для вас або ваших близьких трагедією. Варто не тільки купити та встановити якісну зимову гуму, а й контролювати тиск. Бо в зимовий період дуже часто змінюється температура повітря і це впливає на тиск в колесах. Сподіваюся, ви знаєте, що якісні шини з правильним тиском — це:

  1. Eфективне керування автомобілем і контрольована зміна траєкторії автомобіля;
  2. Mінімальний гальмівний шлях;
  3. Eкономія в обслуговуванні. Більше км проїжджають шини (мінімум 80 тисяч км) і не страждають на ямах;
  4. Eкономія палива (німецькі експерти кажуть, що не відповідність тиску рекомендаціям виробника призводить до перевитрат пального на 5-7%).

Автомобіль тримається на дорозі тільки завдяки динамічним характеристикам шин, а не кузова і металу, які вони несуть на собі! Тому ви можете заощаджувати на чому завгодно, тільки не на шинах.

2. Комплектація автомобіля.

Що необхідно мати в багажнику перед виїздом в зимовий час: рідину склоомивача та охолоджуючу рідину, які застосовуються в зимовий час, скребок для чищення скла, ліхтар, запальничку, маленьку лопату, трос, рукавиці. Візьміть в дорогу дроти для «прикурювання», на випадок, якщо акумулятор розрядиться повністю. Якщо перед зимовим періодом поміняєте щітки склоочисника на зимові, перевірите обігрівач (особливо на обдув скла), акумулятор та регулювання фар, перевірите тиск у запасному колесі, підготуєте кузов (антикорозійна обробка) до зимового періоду, то скоріше за все, зима буде для вас спокійною та безпечною. І, за можливості, тримайте повний бак пального.

3. Запуск холодного двигуна.

Рекомендуємо прогрівати не лише двигун, але й коробку передач (поки автомобіль стоїть декілька разів поперемикати передачі). Також варто повільно їхати на початку руху, «прогріваючи» амортизатори автомобіля на нерівній дорозі. Перші хвилини водіння уникайте підвищених обертів двигуна.

Наступні кроки стосуються техніки управління автомобілем, а саме траєкторії, гальмування, дистанції, розподілу уваги на дорозі, «читанню» дороги (зокрема оцінці покриття).

Часто мене запитують про «зимовий» стиль водіння. Чим він відрізняється від «літнього»? Принципи управління автомобілем і влітку, і взимку однакові. Єдина відмінність в тому, що на слизькій поверхні шини втрачають щеплення з дорогою на меншій швидкості, ніж на літньому сухому асфальті. Тому не існує «зимового» чи «літнього» стилю управління автомобілем. Єдиний вірний стиль управління – «зимній». І взимку, і влітку! Це єдиний стиль водіння, коли водій «будує» плавну траєкторію руху при маневрах, виконує необхідні дії до і в момент проходження повороту, тримає достатню дистанцію, ефективно розподіляє увагу на дорозі, застосовує правильне гальмування тощо. Всі ці ефективні  та правильні дії (навички), як ви розумієте, працюють і влітку.

Якщо влітку, ви все виконуєте, формуючі ефективні навички керування автомобілем, тоді вам не треба перемикатися з літнього на зимове водіння! Адже в будь-якій критичній ситуації, водій зробить те, що він звик робити. Тому, якщо ваша звичка при водінні тримати одну руку на кермі – в критичній ситуації, ви і ваш мозок не встигнуть повернути другу руку на кермо. Якщо ви звикли влітку гальмувати перед самим перехрестям, то і в зимовий період ви робитимете так само. Сила звички!

Отже, рекомендую відпрацьовувати ваші ефективні (правильні) звички за кермом постійно: вдень і вночі, влітку і взимку. Тоді, в критичній ситуації, ви все зробите вірно.

 

4. Гальмування двигуном.

Ідеальний варіант для гальмування на слизькій дорозі, зміни швидкості в транспортному потоці, безпечне гальмування перед перехрестям. Гальмувати двигуном просто:

  1. зменшення зусилля на педаль газу;
  2. перенесення ноги на педаль гальма без натиснення. Готовність до подальшого гальмування. Щеплення не натискаємо і важіль КПП в положення «нейтраль» не переводимо – це помилка недосвідчених водіїв!

Якщо в момент гальмування двигуном швидкість впала і треба переходити на іншу передачу, знижуємо передачу. Якщо підстава для зупинки минула (наприклад загорівся зелений сигнал, замість червоного) можемо перенести ногу на газ і плавно продовжити рух.

5. Траєкторія руху. Всі траєкторії зміни смуги руху, об’їзду перешкоди повинні бути плавними. Щоб траєкторія була плавна, необхідно:

  1. Завчасно ввімкнути покажчик повороту;
  2. Тримати дві руки на кермі (я рекомендую в секторі «9» – ліва рука, в секторі «3» – права рука);
  3. Через дзеркало проконтролювати можливість виконання маневру;
  4. Плавно будувати траєкторію руху.

6. Проходження поворотів. Ефективність проходження будь-якого повороту в простій формулі:

«Швидкість «в місці входу» в поворот менша за швидкість «на виході» з повороту».

  Рекомендації:

  1. Зменшуємо швидкість перед поворотом завчасно. Гальмування з прямими колесами суттєво зменшує гальмівний шлях автомобіля, ніж гальмування з повернутими колесами. Плавне гальмування до повороту, зменшує амплітуду «перезавантаження» коліс автомобіля «з заду на перед»;
  2. Переходимо на необхідну передачу і відпускаємо щеплення до початку повороту керма;
  3. Ваш погляд в повороті раніше за початок повороту керма. Золоте правило в траєкторії руху автомобіля: «куди очі дивляться, туди руки спрямовують автомобіль».

    «Будують» траєкторію не руки і колеса, а – очі!

    Тому дивитися завжди необхідно туди, де ви хочете опинитися через декілька секунд. У повороті погляд постійно змінюється відповідно до траєкторії, він не застигає в одному місці.

  4. Рекомендую при проходженні поворотів застосовувати траєкторію «глибокого входу». Більш детально почитайте в інтернеті. Це  домашнє завдання!

Пам’ятайте про помилки, за яких виникає знесення або занос автомобіля:

  1. Велика швидкість (помилка, якщо швидкість «на вході», більше швидкості «на виході» з повороту).
  2. Різке зменшення газу в повороті.
  3. Динамічний перерозподіл ваги (зокрема натиснення на педаль щеплення в повороті або «нейтральне» положення коробки передач).
  4. Помилки в кермуванні.
  5. Траєкторія руху і погляд очей не в точку виходу.

7. Оцінка покриття під час руху.

  • 1)при початку руху на дорозі та потім іноді під час руху, натискаючи на педаль гальма, дивитися, як себе поводить автомобіль. Яке покриття? Яке щеплення коліс із дорогою. Особливо, звертайте увагу, коли температура від +2 до -2 градусів Цельсія;
  • 2)якщо асфальт «блищить» («відбиває» світло фар) то це лід. Намагатися проїхати таку ділянку не змінюючи швидкості та без різких рухів кермом;
  • 3)контролюйте край проїзжої частини, бо під снігом не видно, яке узбіччя, або його взагалі не має, або воно зруйноване, можуть бути ями;
  • 4)колеса автомобіля при виїзді з прилеглої території скоріше за все мають інший коефіцієнт щеплення з дорогою, ніж на проїзжій частині. Тому, повертаючи в двір (прилеглу територію) обирайте відповідну (малу) швидкість і плавну траєкторію.

8. «Читай дорогу»:

  • 1)пішохід біля проїзжої частини або на зупинці може послизнутися. Тому тримайте відповідний інтервал;
  • 2)якщо назустріч їде великий автомобіль включай завчасно склоочисники, щоб в момент роз’їзду вони розчищали скло від снігу і бруду. В  момент роз’їзду перенеси ногу на педаль гальма;
  • 3)перед перехрестями і пішохідними переходами скоріше за все слизька поверхня;
  • 4)швидкість дозволяє зупинити автомобіль в межах видимості дороги;
  • 5)«Дивись далеко вперед» до горизонту або до повороту, змінюй фокусування погляду на різні об’єкти та учасників на дорозі, аналізуй «підказки» та завжди став собі питання: а що може бути далі? А що, коли …? Намагайтеся займати таку позицію на дорозі, щоб краще бачити та щоб інші учасники руху бачили вас. І завжди виконуй: не бачу – не їду!

9. Дистанція.

Багато водіїв вважають, що дотримання дистанції – це просто! Але, судячи зі статистики ДТП в зимовий період, – це найважче завдання на дорозі. Я рекомендую, тримати дистанцію до автомобіля попереду 3 секунди. Як це, запитаєте ви?

Все просто, ви можете потренуватися: автомобіль попереду проїхав якийсь нерухомий об’єкт (дерево, пішохідний перехід, стовп). Ви рахуєте: «221, 222, 223». Передня частина вашого автомобіля повинна опинитися біля цього нерухомого об’єкту не раніше, ніж через 3 секунди.

Тоді дистанція є достатньою, щоб при раптовому гальмуванні водія попереду ви встигли:

побачити – зреагувати – прийняти рішення – виконати дію (перенести ногу з педалі «газу» на педаль «гальм», і натиснути цю педаль), а також мати невеличкий запас до автомобіля попереду.

До речі, це була вправа на тренування динамічного «глазоміру» водія. Тренуйте ваш «глазомір» вгадуючи відстань до об’єкту, величину об’єкту, час до зустрічного автомобіля. І тоді ви швидко та ефективно будете приймати рішення по виконанню маневрів і прогнозування дорожньої ситуації.

10. Станьте видимими на дорозі.

Навіть в день вмикайте ближнє світло фар. Коли вас завчасно бачать і розуміють інші учасники, менше шансів для виникнення конфліктів на дорозі.

11. Екстрене гальмування.

Якщо, ви проігнорували всі попередні поради, то єдине, що вас можете врятувати – це екстрене гальмування. Щоб гальмувати екстрено, необхідно це робити так, щоб колеса котилися на грані блокування коліс. Різниця гальмування на автомобілі з АБС (анти блокувальна система коліс) та без АБС.

Гальмування на авто з АБС Гальмування на авто без АБС
1. Натискання на педаль гальма швидко та сильно.
  1. Натискання на педаль гальма швидко та сильно.
2. Як тільки спрацює система АБС (на педалі почнеться вібрація) – треба ще дотиснути педаль гальм. Педаль щеплення натискається в останній момент, щоб не «заглох» двигун. 2. В момент блокування коліс автомобіля («юз») послабити натиснення на педаль. І потім знову натиснути. Робити все можливе, щоб колеса не заблокувалися.
3. Маєте можливість повернути кермо і змінити траєкторію 3. Змінити траєкторію можливо тільки, коли колеса розблоковані.
Прогнозувати та не потрапити в ситуацію, де знадобиться екстрене гальмування легше, ніж виходити з цієї ситуації та екстрено гальмувати!

Зима, як збільшувальне скло — виявляє помилки водія! Зимовий період – це як іспит, тільки вже не має кому давати хабаря. Це час, коли мантри: «пронесе», «проскочу», «встигну» не допомагають.

Часто рятує така поведінка, як допомога учасникам дорожнього руху або їхня допомога вам, взаємоввічливість та обережність! Тренування та навчання дають досвід, секунди змінюють все життя!

Comments are closed.